torsdag 30. oktober 2008

GLSM 30.10.08

Tidspunkt: Dato og klokkeslett Type:
felles samling (samling i klasse, samling i gruppe, rettleiing med faglærar, rettleiing med praksislærar) Tema:
Kort om arbeidet i gruppa i dei ulike samlingane Namn:
Alle til stades på gruppemøter.
Arbeid elles jamt fordelt på alle.

28.08 1t GLSM Innføring v/ Gry
04.09 3t GLSM Forskningmetode V/Birgit
05.09 2t Skulebesøk Stasjonsarbeid Nylund, Enge skule
10.09 2t GLSM Fokus på grunnleggende matematikkopplæring v/ Gry Heidi sjuk
10.09 0,5t Gruppemøte Diskusjon av problemstilling
17.09 05t Gruppemøte Samde om å laga kartleggingsprøve
18.09 1,5 Gruppemøte Diskuterer problemstilling
19.09 1,5t Gruppemøte Lagde kartleggingsprøve. Tove sjuk
19.09 1,5t Karleggingsprøve Gjennomførte egenprodusert kartleggingsprøv
22.09 1,5t Gruppemøte Lagde intervju/Piagettest - i samråd med praksislærer.
23.09 20 min. Piaget-test Gjennomført med to elevar Gerd Elin sjuk
25.09 1 t Gruppemøte Avtalte dato for å ha teoristoffet klart
26.09 0,5 tGruppemøte Førebels problemstilling diskutert med praksislærer.Kesia syk
27.09 3t Gruppemøte via e-post og telefon Forslag til prosjektplan utarbeidd
28.09 Mail til faglærarar med spørsmål om rettleiing per E-post
29.09 4t Gruppemøte Planen sendt til faglærarar for førebels kommentar Forslag til
prosjektplan
30.09 4t Gruppemøte Endring av prosjektplan
01.10 2t Gruppemøte og møte faglærarar Gjennomgang av 2.utkast til prosjektplan.
06.10 4t Gruppemøte Gerd Elin borte
07.10 2t Rettleiingsmøte med Gry og videre drøftig ”
09.10 4t Gruppemøt
14.10 6t Gruppemøte Gjennomgang av prosessen så langt. Planlegging av oppgåve og
intervju.
14.10 1t Rettleiing med praksislærar Intervju av berre 2 elevar, jente og gut fødd
same dag
15.10 2x 1,5t Gjennomføring av intervju
15.10 1 t Rettleiing med praksislærar Tove og Heidi skriv om jenta, Gerd Elin og
Kesia om guten
15.10 3 t Gruppemøte Gjennomgang av intervju og skriving
16.10 6 t Skriving Nedskriving av intervju + sett i samanheng med matematikk
17.10 6 t Skriving Intervju og drøfting
20.10 10t Gruppemøte HSH Hgsd Gjennomgang av rapporten så langt. Planlegging av
muntlig framføring, Arbeid med og innlevering av Utkast til
prosjektrapport, fordeling av andre oppgaver. Kesia sjuk
21.10 4t Skriving Arbeid med Prosjektrapporten. Tove og Gerd Elin jobber med
drøftingsdel.
22.10 4 t Skriving Arbeid med Prosjektrapporten. Tove og Gerd Elin jobber med
drøftingsdel.
23.10 9t Gruppemøte og framføring Øving på framføring og jobbing med oppgaven
28.10 8t Gruppemøte Sluttføring av rapport
29.10 8t Skriving kvar for oss Sluttføring av rapport
30.10 8t Samskriving Innlevering av rapport
31.10 3t Individuell logg


REFLEKSJON ETTER GLSM PERIODEN:


Ja dette har vært fire veker fylt med litt av hvert:)
Vi startet med en stor og omfattende problemstilling, (som vanlig ) , men etter noen runder med oss selv og god veiledning fra faglærer og praksislærer endte vi opp med problemstilling som ble; hvordan er tallforståelsen hos to elever på andre trinn.
Dette har vært lærerikt Det har vært mye spennende lesning, mye om begynneropplæring i matematikk, med mange konkrete eksempler fra det virkelige liv. Mye interessant lesning om ulik strategibruk, hvor viktig språkbruken er og ikke minst hvor ulikt nivå elevene kan befinne seg på selv om de går på samme trinn. Har lært om kardinasjon, ordinasjon og reversebiliteten og viktigheten av det i tallforståelsen. Jeg ser også hvor viktig det er å kartlegge og observere elevene for å legge best til rette for den enkelte. Barn tar plutselig et sprang i utviklingen og da må en jo henge med, for å gi eleven passe utfordrende arbeid og lekser osv. En ting å huske på er hvor tidkrevende kartlegging kan være, men det er veldig viktig å få gjort det innimellom. Jeg føler jeg har fått et bedre innsyn i hva matematikk på småskolen er, litt mer forståelse for hva som ligger bak de ulike matematikk oppgavene, hva en vil oppnå, og hvorfor en trenger problemløsningsoppgaver. Det er større sjanse for at jeg vil undervise i matematikk på småskolen nå enn for et par måneder siden:)

Når det gjeld gruppeprosessen har det i det store og heile gått fint for seg. Gruppa har vært ramma av mye sjukdom, men vi kom oss gjennom det:)
Vi har hatt litt ulike måter å jobbe på. Vi har sittet sammen og formulert setninger, jobbet parvis og fordelt oppgaver mellom oss. Det har også blitt en del sending av e post
Mye variasjon. Alle har vært positive og alle har hatt stå på vilje for å få et best mulig resultat. Vi hadde nok spart oss for litt arbeid om vi hadde hatt litt mer tillit til hverandres sluttskrivningsarbeid, men det er jo ett gruppearbeid så det får vi heller ta opp til vurdering ved neste gruppearbeid.

Alt i alt så har jeg lært mye, men jeg må jo også si at; godt hva som er gjort Nye utfordringer venter:)

Ingen kommentarer: